Rancangan Harian


Rancangan Pengajaran Harian

Langkah/
Tarikh/Masa

Isi Pelajaran

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran
(Guru dan Pelajar)

Bahan Bantu Mengajar

Model yang Dipilih


Tarikh: 24/03/2012

Masa: 8.30-10.30

Pendahuluan

Set Induksi

(5 minit)



Menunjukkan tayangan video binatang-binatang yang berada di dalam Zoo Negara dan di persekitaran.

ü Guru bertanya kepada murid apa jenis binatang yang pernah mereka lihat di kawasan persekitaran mereka .
ü Seterusnya siapakah dikalangan murid yang pernah melawat Zoo Negara.
ü Kemudian,guru meminta murid berkumpul di hadapan kelas dan duduk menghadap guru.
ü Murid diminta duduk dengan senyap dan memberikan perhatian kepada tayangan video yang ditayangkan melalui Televisyen.
ü Murid diminta untuk melihat tayangan video yang dipaparkan dan mendengar bunyi-bunyi haiwan yang terdapat dalam video tersebut.








Televisyen
Video/CD

Model  Assure




Langkah yang pertama:
Analisi s pelajar



Langkah 1

(10 minit)






Memerhati dan Meniru Pergerakan Haiwan.

Contoh Haiwan:
1.       Harimau
2.       Beruang
3.       Burung
4.       Ayam
5.       Kucing
6.       Anjing



Permainan dalam kumpulan

ü Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan dalam kelas.
ü Guru menunjukkan kepada murid secara umum carta tentang haiwan peliharaan,haiwan jinak,haiwan liar dan serangga.
ü Guru menunjukkan 6 jenis boneka berbentuk haiwan kepada murid dan menunjukkan cara bagaimana binatang tersebut bergerak.
ü Disamping itu juga, guru memperdengarkan bunyi haiwan yang telah dipilih tadi menggunakan audio dari Komputer/Laptop.








Boneka Haiwan yang diperbuat daripada kain lembut

Laptop




Langkah yang kedua: Menyatakan objekif pembelajaran




Langkah yang ketiga:  Menggunakan media yang sesuai dari segi material dan bahan





Langkah 2

(20 Minit)



Membandingkan dan mengumpulkan haiwan mengikut makanan utamanya.

 Contohnya; Haiwan yang makan daging,haiwan yang makan tumbuh-tumbuhan)

Contoh makanan:
-Bijirin
-Tumbuhan
-Daging
-Buah
-Makanan yang diproses



ü Guru seterusnya akan menerangkan kepada kelas jenis haiwan tersebut adalah dalam kategori dan makanan mereka melalui carta gambar haiwan.
ü Guru menunjukkan kad Imbasan yang menunjukkan gambar haiwan-haiwan yang dipilih .
ü Guru juga menunjukkan beberapa jenis gambar makanan yang merupakan makanan bagi haiwan yang telah dilakonkan pergerakan dan bunyi.
ü Guru meminta murid memberikan perhatian , guru melekatkan kad imbasan ke whiteboard dan disebelahnya memadankan dengan jenis makanan utama haiwan-haiwan tersebut.
ü Murid akan memerhatikan bagaimana kad-kad imbasan berupa makanan utama haiwan ini dipadankan kepada haiwan yang memakan makanan tersebut.
ü Kemudian, murid akan dipanggil kehadapan dan disuruh memadankan semula haiwan dan makanan utamanya.








Kad imbasan pelajar

Carta gambar haiwan

Tanah Liat









Langkah keempat:
Gunakan media dan bahan






Langkah yang kelima: Penglibatan Pelajar

Langkah 3

(20minit)







Permainan dalam kumpulan

Nyanyian lagu “ Macdonald hard a farm”

ü Murid di arahkan untuk membuat bulatan.
ü Guru bersama-sama murid akan menyanyikan lagu kanak-kanak “Macdonald hard a farm” beramai-ramai didalam kelas.
ü Semasa menyanyi,Murid secara rawak dipilih oleh guru. Apabila badan mereka disentuh, murid perlu memegang boneka haiwan yang diberikan dan menunjukkan kepada kelas cara pergerakan haiwan beserta menggunakan mulut untuk membuat  bunyinya kepada kelas .
ü  Murid seterusnya akan memilih salah seorang dari rakan dalam kumpulan lain dan murid yang dipilih akan memilih boneka haiwan dan meniru pergerakan.







Boneka Haiwan yang diperbuat daripada kain lembut




Langkah yang kelima: Penglibatan Pelajar

Langkah 4

Penu tup
 (5 minit)






Rumusan

-          Bekerjasama
-          Bertolak ansur
-           

ü  Murid diminta menyatakan semula jenis-jenis bunyi haiwan yang  telah dipelajari.
ü  Murid juga dimina unuk menyebut jenis-jenis makanan yang merupakan makanan bagi jenis-jenis haiwan yang dipelajari.
ü   


Langkah yang Keenam:
Penilaian dan Semak semula bahan


Refleksi: Secara keseluruhannya proses p&p berjalan lancar dan tersusun dengan penggunaan teknik pengajaran yang berkesan. Pada akhir P&P,pelajar akan dapat menyebut 4 daripada 6 jenis haiwan berserta dengan bunyi dan pergerakannya. .....

No comments:

Post a Comment