Rancangan Pengajaran Harian
Langkah/
Tarikh/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Strategi
Pengajaran dan Pembelajaran
(Guru
dan Pelajar)
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
Model
yang Dipilih
|
Tarikh: 24/03/2012
Masa: 8.30-10.30
Pendahuluan
Set Induksi
(5 minit)
|
Menunjukkan tayangan video binatang-binatang yang berada di dalam Zoo
Negara dan di persekitaran.
|
ü
Guru bertanya kepada murid apa jenis binatang
yang pernah mereka lihat di kawasan persekitaran mereka .
ü
Seterusnya siapakah dikalangan murid yang
pernah melawat Zoo Negara.
ü
Kemudian,guru meminta murid berkumpul di
hadapan kelas dan duduk menghadap guru.
ü
Murid diminta duduk dengan senyap dan
memberikan perhatian kepada tayangan video yang ditayangkan melalui
Televisyen.
ü
Murid diminta untuk melihat tayangan video
yang dipaparkan dan mendengar bunyi-bunyi haiwan yang terdapat dalam video
tersebut.
|
Televisyen
Video/CD
|
Model Assure
Langkah yang pertama:
Analisi s pelajar
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Memerhati dan Meniru Pergerakan Haiwan.
Contoh Haiwan:
1. Harimau
2. Beruang
3. Burung
4. Ayam
5. Kucing
6. Anjing
Permainan dalam kumpulan
|
ü
Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan dalam
kelas.
ü
Guru menunjukkan kepada murid secara umum
carta tentang haiwan peliharaan,haiwan jinak,haiwan liar dan serangga.
ü
Guru menunjukkan 6 jenis boneka berbentuk
haiwan kepada murid dan menunjukkan cara bagaimana binatang tersebut
bergerak.
ü
Disamping itu juga, guru memperdengarkan bunyi
haiwan yang telah dipilih tadi menggunakan audio dari Komputer/Laptop.
|
Boneka Haiwan yang diperbuat daripada kain lembut
Laptop
|
Langkah yang kedua: Menyatakan objekif pembelajaran
Langkah yang ketiga:
Menggunakan media yang sesuai dari segi material dan bahan
|
Langkah 2
(20 Minit)
|
Membandingkan dan mengumpulkan haiwan mengikut makanan utamanya.
Contohnya; Haiwan yang makan
daging,haiwan yang makan tumbuh-tumbuhan)
Contoh makanan:
-Bijirin
-Tumbuhan
-Daging
-Buah
-Makanan yang diproses
|
ü
Guru seterusnya akan menerangkan kepada kelas
jenis haiwan tersebut adalah dalam kategori dan makanan mereka melalui carta
gambar haiwan.
ü
Guru menunjukkan kad Imbasan yang menunjukkan
gambar haiwan-haiwan yang dipilih .
ü
Guru juga menunjukkan beberapa jenis gambar
makanan yang merupakan makanan bagi haiwan yang telah dilakonkan pergerakan
dan bunyi.
ü
Guru meminta murid memberikan perhatian , guru
melekatkan kad imbasan ke whiteboard dan disebelahnya memadankan dengan jenis
makanan utama haiwan-haiwan tersebut.
ü
Murid akan memerhatikan bagaimana kad-kad
imbasan berupa makanan utama haiwan ini dipadankan kepada haiwan yang memakan
makanan tersebut.
ü
Kemudian, murid akan dipanggil kehadapan dan
disuruh memadankan semula haiwan dan makanan utamanya.
|
Kad imbasan pelajar
Carta gambar haiwan
Tanah Liat
|
Langkah keempat:
Gunakan media dan bahan
Langkah yang kelima: Penglibatan Pelajar
|
Langkah 3
(20minit)
|
Permainan dalam
kumpulan
Nyanyian lagu “
Macdonald hard a farm”
|
ü
Murid di arahkan untuk membuat bulatan.
ü
Guru bersama-sama murid akan menyanyikan lagu
kanak-kanak “Macdonald hard a farm” beramai-ramai didalam kelas.
ü
Semasa menyanyi,Murid secara rawak dipilih
oleh guru. Apabila badan mereka disentuh, murid perlu memegang boneka haiwan
yang diberikan dan menunjukkan kepada kelas cara pergerakan haiwan beserta
menggunakan mulut untuk membuat
bunyinya kepada kelas .
ü
Murid seterusnya akan memilih salah seorang
dari rakan dalam kumpulan lain dan murid yang dipilih akan memilih boneka
haiwan dan meniru pergerakan.
|
Boneka Haiwan yang diperbuat daripada kain lembut
|
Langkah yang kelima: Penglibatan Pelajar
|
Langkah 4
Penu tup
(5 minit)
|
Rumusan
-
Bekerjasama
-
Bertolak ansur
-
|
ü
Murid diminta menyatakan semula jenis-jenis
bunyi haiwan yang telah dipelajari.
ü
Murid juga dimina unuk menyebut jenis-jenis
makanan yang merupakan makanan bagi jenis-jenis haiwan yang dipelajari.
ü
|
|
Langkah yang Keenam:
Penilaian dan Semak semula bahan
|
Refleksi: Secara keseluruhannya proses p&p berjalan
lancar dan tersusun dengan penggunaan teknik pengajaran yang berkesan. Pada
akhir P&P,pelajar akan dapat menyebut 4 daripada 6 jenis haiwan berserta
dengan bunyi dan pergerakannya. .....
No comments:
Post a Comment